Хирургия на ръката, какво е това?

Ръката е свързана чрез китката с горния крайник. Двете заедно формират орган, който еволюционно е придобил множество функции: сетивна, познавателна, защитна, обслужваща.

Разнообразните приложения изискват сложна конструкция - 27 кости, без сезамовидните, които варират като брой, връзки, стави, сухожилия, нерви и съдове.

Различни състояния предизвикват болка и нарушават функцията на ръката. Такива могат да бъдат травми и счупвания, порезни наранявания, износване на хрущяла на ставите (артроза), ставни и сухожилни възпаления - ревматоиден и други системни артрити, инфекции.

С лечение на всички тези болести се занимават специалисти по хирургия на ръката.

В много случаи се започва с консервативно лечение: обездвижване с шини, медикаментозна терапия, инжекции, физио- и кинезитерапия.

Когато това не е достатъчно се предприема оперативно лечение от специалист по хирургия на ръката.

За операции най-често се насочват пациенти със следните заболявания.

Фрактури

Фрактурите са счупвания на костите на пръстите, дланта и китката в резултат на травма.

При установяване на неразместено счупване, което се доказва с рентгенови снимки в най-малко две проекции, се предприема неоперативно лечение с шини или циркулярни гипсови превръзки. Състоянието на фрактурата се проверява рентгенологично на всеки две седмици. Обичайният срок на шиниране е 5-6 седмици.

При установяване на разместена фрактура в повечето случаи се налага оперативно наместване и фиксация с плаки, винтове или други средства. Зарастването настъпва в същите срокове.

Предимство на оперираните случаи е, че рядко се налага имобилизация (шиниране) и раздвижването започва от втория следоперативен ден и намалява срока на възстановяване.

Синдром на карпалния канал

Касае се за притискане на един от трите основни нерва на ръката, нервус медианус, засяга по-често жени. Причината най-често е извършване на еднотипни, многократно повтарящи се дейности със засегнатата ръка. В канала на китката са поместени нервът и сухожилията, които сгъват пръстите. При развитие на възпаление и оток от претоварване най-податливата структура на увреда от притискане е именно нервът. По-голяма честота се наблюдава при хора с диабет.

Операцията се състои в прерязване на напречния лигамент на китката, който формира една от стените на канала. По този начин се увеличава пространството и се дава възможност за спадане на отока на нерва и сухожилията и възстановяване на функцията.

Рисковете на процедурата са минимални, възстановяване на работоспособността става за 3 седмици.

Стенозиращи тендовагинити

„Щракащ“пръст,Болест на De Quervain

С названието „Щракащ“ пръст се обозначава състояние, при което палецът или някой от другите пръсти на ръката след свиване не може да се изправи самостоятелно или се изправя с феномен на отваряне на джобно ножче и понякога има и значителна болка. Причината отново е в хроничен оток на сухожилията, сгъващи пръстите, причинен от еднотипни, повтарящи се движения. Увеличеният диаметър на оточните сухожилия не позволява гладко плъзгане в каналите по протежение на пръстите и блокира движенията.

В първите 3 седмици е успешно неоперативното лечение с шини за обездвижване, противовъзпалителни средства на таблетки и/или инжекции с кортикостероидни препарати.

След 4-5 седмици от началото на оплакванията се прилага оперативно освобождаване на сухожилията.

Извършва се с локална анестезия, няма специфични рискове от усложнения и рецидиви.

Не се препоръчва физическа работа 20 дни.

Болестта на Дьо Кервен е идентичен процес, засягащ сухожилията, които отвеждат палеца на ръката навън. Зоната на болка се намира в областта на китката по проекцията на палеца. Често има зачервяване и оток,много рядко се получава блокаж на движенията.

Лечението е по същата схема, както и на „щракащ“ пръст.

Ганглион

Ганглионите са малки подутини, които се образуват около ставите на ръката и китката, най-често на гърба на китката и в основата на пръстите. Техният размер се променя спонтанно и понякога могат да изчезнат и без лечение. Рядко предизвикват силна болка.

При неуспех на консервативното лечение с пункция и пристягащи превръзки се отстраняват хирургически.

Артроза на ръката и гривнената става

Най-честата форма на дегенертивна увреда на ставите се нарича остеоартрит. Причинява се от възрастови промени на ставния хрущял. Други форми като следтравматичният или ревматоидният артрит засягат всички възрасти.

В напредналите стадии може да се наложи реконструктивна ставна операция за отстраняване на увредената част от костта и замяната с биологична или изкуствена става.

Най-често се налага да се оперират ставите в основата на палеца и тези на китката.

Болест на Dupuytren

(Палмарен фасциит)

Кожата на дланта на ръката е значително по-дебела и по-слабо подвижна с цел осигуряване на стабилен захват.

За това спомага дланната фасция, която осигурява връзката между кожата и подлежащите кости и сухожилия.

При болестта на Dupuytren се получава прогресивно свиване на пръстите, атрофия на кожата и подкожието, поради задебеляване и скъсяване на части от дланната фасция. Най-често са ангажирани 4ти, 5ти пръсти и палецът.

Причината не е известна,установена е повишена честота в някои фамилии и при диабет.Няма доказана връзка с предшестваща травма.

В напредналите стадии засегнатите пръсти могат да се свият напълно, с което значително се нарушава работоспособността.

Етиологично лечение за момента не е известно. Методи като локално лечение с кортикостероидни инжекции, радиотерапия и колагеназни инжекции не са се доказали като ефективност и безопасност.

Хирургична корекция на контрактурите може да се осъществи по два метода:

- Иглена апоневректомия - с помощта на игла и с локална анестезия се прерязват основните бридове (удебелени части на фасцията). Предимство на метода е неговата минимална инвазивност, което го прави подходящ за възрастни хора с проблемно общо състояние. Недостатък е значителната честота на рецидивите и възможността да се увредят нервни снопчета.

- Парциална фасциектомия е класическата и най-често прилагана операция. При нея се отстранява увредената част от дланната фасция и се постига желаното изправяне на пръстите освен в случаи на голяма давност и тежест на оплакванията.

Макар и рядко е възможно настъпване на рецидив или засягане на други пръсти.